
اگر با Google Analytics 4 (GA4) آشنایی دارید، احتمالاً می دانید که به طور پیش فرض دارای ردیابی اسکرول داخلی است.
و به طور طبیعی، ممکن است از خود بپرسید: چرا برای عمق اسکرول به ردیابی سفارشی نیاز دارم؟
«رویداد پیمایش داخلی» GA4 زمانی ایجاد میشود که کاربر تقریباً 90 درصد صفحه را پیمایش کرده باشد – اما به احتمال زیاد میخواهید بیشتر از آن بدانید، مانند تعداد کاربرانی که در 50 درصد یا حتی 25 درصد صفحه پیمایش کردهاند. .
در اینجا دلیلی است که باید ردیابی عمق پیمایش سفارشی را در GA4 تنظیم کنید.
با ردیابی عمق اسکرول، می توانید بینشی در مورد تعامل و رفتار کاربر به دست آورید، درک کنید که کاربران چقدر محتوا مصرف می کنند و بر این اساس بهینه سازی کنید.
ما به دنبال پیاده سازی با استفاده از Google Tag Manager (GTM) خواهیم بود.
به طور کلی، استفاده از GTM را برای راهاندازی GA4 در مقابل gtag.js بسیار توصیه میکنم، زیرا ویژگیهای بسیار خوبی دارد که میتوانید از آن استفاده کنید و به زمان کمتری برای حفظ تنظیمات نیاز دارد.
حداقل می توانید هر زمان که به کنترل دقیق تری روی ردیابی نیاز داشتید، هیبریدی شوید و از GTM با روش datalayer.push استفاده کنید.
ما یاد خواهیم گرفت که چگونه ردیابی عمق اسکرول را راه اندازی کنیم و یک داشبورد تعامل محتوا را در Looker Studio بسازیم.
نحوه تنظیم ردیابی عمق اسکرول
اول از همه، ما باید ردیابی پیشفرض اسکرول را غیرفعال کنیم اندازه گیری پیشرفته جریان
هدایت به جریان داده ها > برای پخش جریانی کلیک می کند.

ردیابی اسکرول را در پنجره بازشو غیرفعال کنید.

به صفحه تنظیمات تعاریف سفارشی GA4 بروید و بعد سفارشی “scroll_percentage” را اضافه کنید (شما می توانید نام آن را هر چیزی بگذارید). ما از این برای ارسال آستانه های عمق پیمایش استفاده خواهیم کرد.

هدایت به متغیرها در گوگل تگ منیجر و این سه متغیر داخلی را فعال کنید:
- آستانه عمق اسکرول.
- واحدهای عمق پیمایش
- جهت پیمایش.

به Triggers بروید و یک ماشه عمق پیمایش با نام «Scroll سفارشی» اضافه کنید.
یک ماشه اضافه کنید
پارامترهای ماشه را تنظیم کنید
در تنظیمات «درصد»، سطوح عمق پیمایش را که میخواهید ردیابی کنید، بهعنوان فهرست جداشده با کاما اضافه کنید.
لطفاً توجه داشته باشید: اگر وبسایتی پربازدید دارید و آستانههای زیادی مانند (21،22،23….90) و غیره اضافه میکنید، ممکن است به محدودیتهای صادرات رویدادهای روزانه BigQuery GA4 1M رسیده و یکی از بزرگترین مزایای GA4 را از دست بدهید. .
ممکن است متوجه شوید که مقادیر پیکسلی نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای ردیابی عمق اسکرول با پیکسل ها استفاده کنید.
در برخی موارد ممکن است استفاده از آن منطقی باشد اما به نظر من موارد کاربرد گسترده ای ندارد.
به عنوان مثال، ردیابی عمق اسکرول 1000 پیکسل ممکن است به طور دقیق به شما نشان ندهد که کاربران چقدر از مقاله را خوانده اند، زیرا طول مقاله ها می تواند بسیار متفاوت باشد، از 2000 پیکسل تا 10000 پیکسل.
رفتن به برچسب ها در GTM و اضافه کنید رویداد برچسب زدن

در نام رویداد، “scroll” را تایپ کنید و پارامتر سفارشی را روی “scroll_percentage” تنظیم کنید.
پیمایش رویداد با ابعاد سفارشی scroll_percentage
بهعنوان یک مقدار، تراشد عمق اسکرول که در متغیر تعبیه شده است را انتخاب کنید
یک ماشه را انتخاب کنید اسکرول سفارشی.

به طور خلاصه، ردیابی پیمایش سفارشی توسط:
- غیرفعال کردن ردیابی پیشفرض اسکرول
- افزودن مجدد همان ردیابی پیمایش با نام رویداد “scroll”.
- ارسال آستانه های عمق پیمایش در یک پارامتر سفارشی.
هنگامی که تنظیمات ردیابی عمق پیمایش را انجام دادید، بیایید نحوه راه اندازی داشبورد Looker Studio (استودیوی سابق گوگل داده) را که مقالات را با عمق متوسط اسکرول گزارش می دهد، بررسی کنیم.
نحوه ایجاد گزارش Looker Studio در عمق اسکرول
Looker Studio را باز کنید و GA4 را به عنوان منبع اضافه کنید.

جدول محوری را به عنوان یک نوع نمودار درج کنید.

“مسیر صفحه” را به عنوان بعد ردیف و scroll_percentage را به عنوان بعد ستون اضافه کنید. به عنوان یک معیار، «کل کاربران» و «تعداد رویداد» را اضافه کنید.

فیلتری با «نام رویداد» حاوی «پیمایش» برای فیلتر کردن سایر رویدادها، مانند «page_view» از دادهها اعمال کنید.
به دلیل ویژگیهای ساختار داده GA4، همه رویدادها را میکشد و برای حذف هیچیک از رویدادهای اسکرول به یک فیلتر نیاز است.
نحوه ایجاد گزارش عمق اسکرول در Explorations
همان گزارش را می توان در کاوش ها ایجاد کرد، حتی اگر من استفاده از Looker Studio را توصیه می کنم زیرا می توانید آن را با تیم تحریریه خود به اشتراک بگذارید و خواندن آن آسان تر است.
برای ایجاد گزارش عمق پیمایش در کاوشها، به آن بروید کاوش کنید و یک گزارش “فرم رایگان” خالی ایجاد کنید. ابعادی مانند “Page path” و “scroll_percentage” را اضافه کنید.

گزارش را مطابق تصویر بسازید.

فراموش نکنید که فقط رویدادهایی را با نام «پیمایش» فیلتر کنید.
همچنین تنظیم تبدیل ها بر اساس عمق اسکرول مفید است. به عنوان مثال، ما هر زمان که 50 درصد از یک مقاله را میخوانیم، یک مجموعه تبدیل داریم.
برای تنظیم تبدیل بر اساس عمق اسکرول، از یکی از بهترین ویژگیهای GA4 استفاده میکنیم، که یک رویداد را بر اساس پارامترهای رویدادها تنظیم میکند.
هدایت به مناسبت ها تنظیمات و کلیک کنید ایجاد رویداد دکمه در گوشه سمت راست بالا

در پنجره بازشو، “Event Name=scroll” و “scroll_percentage=50” را وارد کرده و رویداد خود را نامگذاری کنید.

و از تنظیمات تبدیل، آن را به عنوان تبدیل علامت گذاری کنید.

نتیجه
در اینجا نحوه ردیابی عمق اسکرول در GA4 را مورد بحث قرار داده ایم، که معیار مهمی برای اندازه گیری تعامل مخاطبان شما است.
من توصیه می کنم سعی کنید بخش های مختلف بسازید و نحوه تعامل هر نوع کاربر با محتوای شما را با هم مقایسه کنید.
همچنین ترکیب داده ها را با کنسول جستجوی گوگل در نظر بگیرید و ببینید کدام کلمات کلیدی باعث تعامل بیشتر با محتوای شما می شود.
در آینده، در مورد نحوه استفاده از GA4 بیشتر توضیح خواهیم داد و به شما در تنظیم آن کمک خواهیم کرد.
برای به روز ماندن از راهنماهای آینده ما، از شما دعوت می کنیم در خبرنامه ما مشترک شوید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: fizkes/Shutterstock